K

Kako kvalitetno preživeti prosti čas – in se ob tem tudi zabavati

Te dni se veliko govori in piše o tem, kaj počnemo med počitnicami, kako preživljamo prosti čas, kako si polnimo baterije, kam kdo potuje, kje preživlja počitnice.

Ker smo tudi mi trije skupaj doma in se trudimo nadoknadit sproščene trenutke, sem se odločila, da končno zapišem naše izkušnje o zabavnem in kvalitetnem preživljanju prostega časa. O pomembnih trenutkih v času odraščanja naših mladičev. O skupnih trenutkih z našim podmladkom. O kvalitetnem preživljanju prostega časa, ki ni povezan s socialno-ekonomskim statusom ali trenutnim finančnim stanjem, izobrazbo, zaposlitvijo, časom staršev …

Kot mama mladi odrasli ženski in najstniku sem si vzela čas za razmislek o vseh naših skupnih trenutkih, akcijah, vragolijah, tudi neumnostih, ki smo jih počeli skozi njuno odraščanje doma ali v bližnji okolici. Kako malo je bilo v večini situacij potrebno za popolno srečo, ki so za vse nas ostale drag spomin, tudi življenjska izkušnja.

Da bi naštela vse spomine, je premalo prostora in tudi vašo pozornost bi nekje po poti slej ko prej izgubila. Zato bom nanizala nekaj najpogostejših oziroma takih, ki so se otrokoma najbolj vtisnili v spomin. Sama sem se med brskanjem po spominih in fotografijah zelo zabavala in podoživela marsikateri trenutek. Takih, ujetih v fotografije, sicer nimamo veliko, ker ni bilo časa oziroma so bili živi trenutki pomembnejši. Spomini so ostali v naših glavah in srcih, na fotografijah jih je pa tudi čisto dovolj.

Pravzaprav lahko z otroki počnemo neskončno veliko stvari, le starosti, zrelosti in sposobnostim jih prilagodimo. Zakaj z otroki? Če začnemo z njimi v najbolj rosnih mesecih, letih, bodo v svojem prostem času začeli pridobljene izkušnje in znanja uporabljati tudi sami ali s prijatelji, vrstniki. Dobili bodo vpogled v nešteto možnosti okoli sebe, to pa bo hkrati spodbudilo njihovo nadaljnje raziskovanje in nadgradnjo. To ne pomeni, da moramo biti ves čas prisotni v otrokovem prostem času, sploh ne. Otrok potrebuje svoj čas, čas zase, celo dolgčas – takrat se rodijo najboljše ideje. Bodo pa te še veliko boljše, če bodo imeli že nekaj izkušenj.

Če pa vas to še ni prepričalo, imajo vse tukaj naštete aktivnosti, igre in norčavosti tudi dodano vrednost – konec koncev sem učiteljica za posebne finte! Skozi vse to se gradijo in krepijo pristni človeški odnosi, socialne veščine, ki so v življenju še kako pomembne, komunikacijske spretnosti, besedni zaklad, empatija, cela paleta čustev, samozavedanje, samokontrola, fina in groba motorika, orientacija, telesna shema, samopodoba, prilagodljivost, razmišljanje, vsestranska ustvarjalnost, sprejemanje drugačnosti, matematične veščine, pozornost, koncentracija, opazovanje, poslušanje, razumevanje navodil, rutine, delovne navade in še bi lahko naštevala.

Zdaj pa k bistvu. Kako si torej popestriti deževne in druge dni, počitnice? Nabrala sem nekaj pri nas najljubših in jih razporedila po področjih, da bo zadeva vsaj približno pregledna in morda popestrila tudi vaše dni.

USTVARJANJE

Nekaj aktivnosti:

    • risanje z različnimi materiali na različne načine (tudi z nogami),
    • kiparjenje z različnimi materiali, tudi odpadnimi,
    • šivanje, kvačkanje, pletenje, tkanje (ne potrebujete statev, le škatlo od čevljev),
    • izdelovanje nakita, okraskov, igrač iz temu namenjenih materialov, odpadnih materialov ali pa materialov, ki jih za to ne bi sicer nikoli uporabili,
    • konstrukcijske aktivnosti iz nenavadnih, nevsakdanjih materialov, …

Vse te dejavnosti lahko potekajo popolnoma prosto, lahko pa otrokom zastavimo cilj, izziv, ki ga sicer z dejavnostjo ali materialom ne bi nikoli povezali in tako še dodatno spodbudimo ustvarjalnost, zahtevnost in razmišljanje.

RAZISKOVANJE

Dom, bližnja okolica, vrt, njiva, travnik, gozd, vsi ti nam sami po sebi nudijo nešteto možnosti raziskovanja. To lahko počnemo čisto svobodno med sprehodom ali pa z vnaprej zadanim ciljem (iskanje uporabnih snovi, novih stvari, …). V stanovanju lahko iščete vse pajčevine, prah, nogavice, igrače, v naravi so to lahko žuželke, jedilne rastline, vrste dreves.

Če ste tudi sami bolj raziskovalnega duha, se lahko lotite tudi domačih kemijskih in fizikalnih eksperimentov. Seveda je tu nujno zagotoviti varnost in izvajati le tiste, kjer se tudi mi počutimo suvereni ter ne uporabljati nevarnih sestavin in naprav oziroma jih uporabljati upoštevajoč vse varnostne ukrepe, s katerimi nujno podučimo tudi otroke.

DRUŽABNE, MISELNE IGRE

Danes je na tržišču ogromno družabnih iger in je pri izbiri treba biti kar pozoren, da izberemo igro, ki bo zabavna in kvalitetna, predvsem pa uporabna. Že ime samo nam pove, da so družabne igre namenjene druženju, z njimi se otrok na zabaven način uči tudi socialnih veščin. Poseben izziv pa je, če skupaj z otrokom igro ustvarimo sami in ga sčasoma, z leti spodbujamo, da jo naredi tudi sam. Otroci imajo pri tem neverjetne ideje.

Tudi miselnih iger, reševank (tudi za najmlajše) najdemo po trgovinah in na spletu ogromno. In tudi te lahko ustvarimo sami. S tem spodbujamo razmišljanje izven običajnega, izven cone udobja in rezultati so velikokrat prav neverjetni. V to kategorijo sodijo tudi razne aktivnosti tipa »lov na zaklad«, ko po stanovanju ali v naravi puščamo napisane ali narisane namige. Za mlajše manj, za starejše seveda več namigov do novih skritih kotičkov in nenazadnje do končne skrivnosti.

Igra vlog je še ena vrsta igre, za katero ne potrebujete ničesar ali pa zelo malo oziroma stvari iz predalov, omar. Njene razsežnosti so lahko neverjetne, otroci se z lahkoto poistovetijo s pravljičnimi liki, kasneje s poklici. Igrajo jo sami kot glavni akterji ali z lutkami. Pri tem si lahko postavijo tudi preprosta skrivališča, bivališča, ki dajo taki igri še poseben čar in misterioznost.

GLASBA IN PLES

Ples in petje je, tudi če nismo naravni talenti, zmagovalna kombinacija – aktivnost, ki pozitivno vpliva na otroke, še ko so v toplem zavetju maternice. Tudi z najstniki in čeprav nam glasba, ki jo trenutno poslušajo, morda ni všeč. Občasno si dovolite glasbo nastaviti na najvišjo jakost in zraven kričati in noreti. Verjemite, deluje zelo sproščujoče, protistresno.

DEŽEVNI DNEVI

Sprehod v dežju (za krajši čas tudi brez dežnika), opazovanje deževnikov, skakanje, kolesarjenje po lužah, otroci mokri od temena pa do nog, igranje v blatu in z blatom so nadvse dragocene izkušnje. Še bolj če osvobodimo otroka v sebi in si dovolimo sodelovati.

Zabava zagotovljena.

NA POTI

Z otroki je lahko zlasti daljša pot v avtu, avtobusu, na vlaku, letalu tudi zelo naporna. Tudi ta čas lahko zelo kvalitetno izkoristimo in jih spodbudimo k opazovanju okolice. Pripravila sem le nekaj primerov aktivnosti, s katerimi si lahko med potovanjem krajšate čas. Tako lahko:

    • naredite sezname stvari – bingo – ki jih je na poti treba najti (npr. tovornjak, skedenj, most, tunel, rumen avto, krave, traktor, …) in pri tem celo tekmujete, kdo prvi opazi vse,
    • berete table, smerokaze in tako otroka usmerjate k poznavanju poti, pri tem lahko poti sledi tudi po zemljevidu,
    • iščete rime; vsak naj pove par besed (krava-trava, balon-bonbon), ki se rimata ali pa celo nadaljuje in poišče rimo na besedo prejšnjega igralca (ata-copata-kravata-solata),
    • se igrate tudi Kalodont, Ananas, kjer otrok nadaljuje z zadnjim zlogom (trava-vata) oziroma črko (ananas-sraka) prejšnjega. Lahko se igrate tudi besede na določeno črko (pav, palec, pesem …).

BRANJE

Branje je zagotovo aktivnost, ki je del kvalitetnega preživljanja prostega časa v vsakem domu. Če pogledamo v preteklost, so tako ob krušnih pečeh potekali mnogi večeri: ob branju, ob pripovedovanju zgodb.

Začnemo z branjem otroku, tudi najmlajši radi zelo aktivno sodelujejo, četudi v svojem jeziku. Pri tem jih aktivno poslušajmo, ne prekinjajmo, mogoče občasno kaj pripomnimo, kot bi sodelovali v pogovoru. Sčasoma naj branje preide v sodelovalno branje, kjer mi preberemo večino, otrok pa sprva le kratke preproste enozložne besede, ki jih vnaprej označimo. Takšno branje se stopnjuje do daljših besed, povedi, odstavkov do trenutka, ko dovolimo, da otrok bere nam. O vsebini prebranega se vedno pogovarjajmo z otrokom, starosti, zrelosti, sposobnostim primerno. Sčasoma branje preraste v obliko druženja, ko vsi beremo, si tudi kaj na glas prebero in se pogovarjamo o prebranem.

A

KUHANJE

Oba moja otroka sta od čisto malih nog del kuhinje. Po svojih močeh in sposobnostih sta od malega mešala, rezala, ribala, kuhala, pekla, pripravljala jedi od sestavin do pogrnjene mize. Seveda je pri tem treba vzeti v zakup čas in kaos v kuhinji. Marsikaterega starša namreč ravno to, da bi sami veliko hitreje in z manj kaosa pripravil jed, odvrne od vključevanja otrok v pripravo hrane. Ampak iskrica v otroških očeh, ko jim dopustimo pripravljati hrano, je neprecenljiv in dolgoročno gledano, iz malega zraste veliko – otroci znajo poskrbeti za svojo lakoto in vas hitro presenetijo s kuharskimi podvigi.

Tudi kuharski izzivi niso pri nas nobena redkost (npr. iz danih sestavin, iz treh sestavin, iz ostankov pripravi kosilo).

Kar se tiče varnosti: pred vsako dejavnostjo se z otrokom letom in zrelosti primerno pogovorimo, mu ponudimo orodja, ki niso nevarna, jih učimo z zgledom, po potrebi pomagamo in usmerjamo. Seveda bodo trenutki, ko bi si najraje populili lase, a pozor, kanček humorja lahko reši marsikatero zagato. Zagotavljam vam, da s časovno distanco se boste vsi skupaj z nasmehom spominjali tudi teh trenutkov.

A12

POSPRAVLJANJE

Ja, verjeli ali ne, tudi pospravljanje je lahko zelo zabavna skupna dejavnost. Kot pri kuhanju, je le treba sprejeti, da bo trajalo dlje in sprva zagotovo ne bo opravljeno kot bi to postorili sami. Na tej točki vam svetujem, da pretehtate obe možnosti: kaj vam je dolgoročno pomembnejše? Da v danem trenutku pospravite sami in je vse kot želite, otroci pa vas pri tem le opazujejo ali da si vzamete najprej čas za načrtovanje takšne delovne akcije skupaj z otroki, skupaj razdelite naloge (tu jih usmerjate glede na leta in spretnosti, mali izzivi prav tako nikoli ne škodijo), potem pa se skupaj v sproščenem vzdušju lotite dela.

In ja, pospravljanje je lahko tudi zabavno. Poskrbite za dobro glasbo in zraven pojte, plešite in si vmes podajajte umazano perilo do pralnega stroja. V zgodnjem otroštvu otroci praviloma radi sodelujejo, če jih pri tem le ne omejujemo preveč. V obdobju najstništva pri večini njih želja po redu in pospravljanju nekam ponikne, a brez skrbi, globoko v njih ostane in se ob pravem času prebudi iz zimskega spanja.

Vse te aktivnosti pa se naj nikakor ne končajo skupaj s počitnicami – vse našteto lahko počnete kadarkoli, po napornem dnevu, med vikendi ali kot popestritev dolgočasnih tednov.

Tudi rojstni dnevi so lahko s podobnimi aktivnostmi takoj bolj zabavni!

Pri nas so večinoma potekali doma, čeprav sem se mnogokrat tik pred zdajci spraševala po svoji zdravi pameti, a takoj, ko se je zabava začela, so občutki utonili v pozabo. Včasih so dovolj že pozabljene »pastirske igre«, skupinski ples je vedno dobra ideja, pantomima, ugibanje snovi s tipom, okusom, spretnostne igre, pripravljanje prigrizkov, ustvarjanje, igre vlog, izdelovanje spominkov in še bi lahko naštevala. To je le nekaj aktivnosti, zaradi katerih so se pri nas na željo otrok rojstni dnevi vedno znova odvijali doma, pa čeprav živimo v stanovanju.

Prav to je morda tudi glavno sporočilo tega zapisa – ne se omejevati! Ne glede na to, kaj imate pri roki, kje živite ali koliko časa je na voljo, prav vedno se najde čas, prostor in navdih za zabavo in kvalitetno preživljanje časa.

Comments are closed.