20240312_180055

Besedne igre

Glasovi, besede, povedi, zgodbe … vse to so temelji našega sporazumevanja, naš most do drugih ljudi in sveta okoli nas. A ne služijo le izražanju in sporazumevanju, temveč nam ga v veliki meri olajšajo, služijo tudi bogatenju jezika, raznovrstnosti izkušenj in odnosov. Z njimi izražamo misli, čustva, potrebe in želje ter vzpostavljamo odnose. Pomagajo nam pri razumevanju sebe in drugih, so orodje za reševanje problemov in gradnjo sveta okoli nas. Brez besed bi svoj notranji svet težje delili z drugimi, komunikacija bi bila omejena, odnosi pa manj globoki. Prav zaradi pomena besed je izjemno pomembno, da svoj besedni zaklad in jezikovne sposobnosti nenehno razvijamo, bogatimo in preizkušamo v različnih oblikah.

Eden najpreprostejših in hkrati najbolj učinkovitih načinov za to je uporaba besednih iger. Besedne igre spodbujajo kreativnost, širijo besedišče in krepijo jezikovne sposobnosti. Skozi igro besede pridobijo nove pomene, postanejo zabavne in omogočajo prosto izražanje. Tako otroci kot odrasli lahko skozi igranje z besedami izboljšajo svoje sposobnosti izražanja in lažje razumejo svet, v katerem živijo.

Kot ustvarjalka iger in človek, ki se rad igra vse vrste iger, jih doma in pri svojem delu veliko uporabljam. Nekatere so že stare in sem se jih igrala že kot otrok, spet druge sem se igrala s svojima otrokoma. Nekatere so zelo znane med ljudmi, nekatere malo manj. Nekatere lahko tudi kupite, npr. Booggle, Scrabble, vse različice Brain box, Activity, Tic tac boom, …

Za vas sem zbrala nekaj takih, ki jih lahko naredite sami in jih tudi jaz najpogosteje uporabljam. Igre si v tem blogu sledijo v zaporedju po težavnosti in razvoju, s kanček prilagoditvami pa so vse uporabne v vseh starostnih obdobjih, tudi z babicami in dedki, saj jim pomagajo pri vzdrževanju govorno-jezikovne kondicije.

 Zdaj pa akcija! Naj se igranje prične!

Posnemanje glasov: Posnemajte različne zvoke iz okolja npr. pes (hov-hov), vlak (ču-ču), veter (šššššš), dež (tk-tk), … Ta igra služi kot podpora artikulaciji in zavedanju o zvokih. 

Jaz pa vidim, z očmi vidim: Izberite kriterij za iskanje predmetov, pojavov okrog vas, npr. vse zeleno, s kolesi, živali, na črko, na zlog, … in te poimenujete takoj, ko jih zagledate v okolici (npr. “Jaz pa vidim, z očmi vidim kobilico.”). Pokukajte v galerijo na dnu bloga.

Zlogovanje: S ploskanjem ali tapkanjem razdelite besede na zloge (npr. lo-ko-mo-ti-va za besedo lokomotiva).

Iskanje začetnega/končnega glasu: Izberite besedo in prosite otroka, da pove, kateri glas sliši na začetku/koncu (npr. morje → m, miš → š).

Lov na rime: Izberite besedo (npr. solata) in prosite otroka, da poišče čim več besed, ki se rimajo (npr. kravata, copata). To spodbuja fonološko zavedanje in širjenje besedišča. 

Zvočni vzorci: Ustvarite zvočni vzorec z glasovi (npr. bum-čiri-bum, hip-hop), otrok pa ponovi. Nato vloge zamenjate. Ustvarjate vedno težje, zanimive vzorce.

Gibalna abeceda: Naredite legendo, kjer vsaki črki abecede dodelite en gib ali vajo in nato z njimi pokažite npr. svoje ime ali besedo, ki ti jo določijo drugi.

Besedna veriga: Začnite s poljubno besedo in prosite otroka, da doda besedo, ki se začne z zadnjo črko, zlogom prejšnje besede – nekateri ju poznate pod imeni Ananas (npr. avto → oven → noj) oziroma Kalodont (npr. mama → majhen → enka → kamen).

Abecedna skrivalnica: S karticami črk abecede prosite otroka, naj poimenuje črke. Nato skupaj poiščita predmete doma, ki se začnejo s to črko (npr. P za postelja, predalnik, predal, pižama, …).

Spomin s črkami: Pripravite kartice s črkami in slikami predmetov. Otrok mora najti par – črko in predmet, ki se začne na to črko. Lahko uporabite tudi katerikoli spomin. Otrok naj, ko odkrije par, pove, s katerim glasom se začne/konča beseda na sliki. Besedo lahko uporabi tudi v čim bolj domiselni povedi.

Posebne besede: Vsak pove besedo, soigralci iščejo sopomenke (letalo – avion), protipomenke (dan – noč), /nadpomenke (sadje: banane, jabolka, marelice, slive, …). Tekmujte, kdo jih najde največ.

Besedne asociacije: Začnite z eno besedo in prosite otroka, naj pove, na kaj ga ta beseda spomni (npr. hiša → streha, okno, vrata). To spodbuja razmišljanje o povezavah med besedami. Z obema oziroma vsemi besedami naj nato tvori zanimivo, smešno, strašno poved.

Vislice: Eden si zamisli besedo in nariše toliko črtic, kot ima izbrana beseda črk. Drugi poskuša uganiti besedo z nizanjem črk. Za vsako napačno črko prvi na vislice nariše en del telesa. Cilj igre je ugotoviti besedo, preden je človeček v celoti narisan. Pokukajte v galerijo na dnu bloga.

Sestavljanje besed: Uporabite magnetne črke na hladilniku in spodbudite otroka, da sestavi enostavne besede, jo pove naglas in jo uporabi v povedi (npr. M, A, R, Z, U ,P, O, E → por).

Opisovanje slik: Skupaj si oglejte slike iz knjig, revij ali celo reklam. Otrok naj opiše, kaj vidi s čim več podrobnostmi. Izraža naj se v zaključenih povedih.

Igre vlog: Igrajte različne vloge (trgovec, zdravnik, kuhar, kaktus, hladilnik, žar) in skozi igro otroka spodbujajte k uporabi novih besed, ki so povezane s temi dejavnostmi.

Beseda dneva: Vsak dan izberite novo besedo, jo razložite in navedite primere uporabe. Skupaj jo čez dan čim večkrat uporabite v smiselnih povedih.

Država, mesto, vas: Na papir narišete razpredelnico (pokukajte v galerijo na dnu bloga), kamor vpišete kategorije. Izberete jih glede na starost in sposobnosti igralcev (lahko je tudi sadje, oblačila, barve, priimki, reke, …). Nato določite črko, npr. eden si v mislih govori abecedo, drugi reče stop in izbrana je črka, pri kateri je prvi ostal. Na znak začnete izpolnjevati polja. Ko prvi izpolni vsa polja, da znak za konec igre. Vsi igralci zabeležijo in preštejejo točke pri svojih vnosih. Pravilni odgovori so vredni npr. 10 točk, če ima ta odgovor samo en igralec, 5 točk, če imata dva ali več igralcev isti odgovor. Na koncu zmaga igralec, ki je zbral največ točk. 

Strašno smešni stavki: Vsak igralec si mora izmisliti stavek, v katerem se vse besede začnejo na določeno črko. Črko določite skupaj ali pa jo izžrebajte, da bo igra še bolj napeta. Če je vaš namen uriti besede na točno določeno črko, jo izberite vi. Pravilo je, da so stavki zaključeni, slovnično pravilni, seveda pa so lahko smešni. Npr. če ste izbrali črko je P → Petrin prijatelj Pavel popoldan pije pomarančne pripravke.

Zgodbe z besedami: Dajte otroku tri besede in ga prosite, naj s temi besedami sestavi kratko zgodbo. Število besed lahko stopnjujete. Vloge se nato zamenjajo. Pripravite kartice z besedami ali sličicami, ki prikazujejo osebo, kraj in čas. Igralci žrebajo iz vsakega kupčka po eno in sestavijo čim bolj zanimivo zgodbo. Za sestavljanje zgodb lahko uporabite tudi predloge za igro s kocko kot npr. pri moji igri Vrzi kocko in sestavi pomladno zgodbo.

Kocke, karte pripovedovalke: Otrok s pomočjo vrženih ali izžrebanih sličic sestavi poved, zgodbo. Zahtevnost stopnjujte s kriteriji: najmanj pet besed itd.

Uganke: Opisujte predmete ali živali, otrok pa naj ugane, o čem govorite (npr. »Imam dolg vrat in živim v savani. Kdo sem?« → žirafa). Ali pa sestavite uganko, kjer opišete predmet brez da bi ga poimenovali. Otrok naj ugane, kaj je to (npr. »Velika sem, imam štiri noge in za mizo prisedem« → stol). Vlogi zamenjate.

Dopolnjevanje povedi: Začnite stavek, otrok pa naj ga dokonča z novo besedo ali besedno zvezo, npr. »V kuhinji najdemo …«. Otrok lahko odgovori s »štedilnik, mizo, hladilnik, …«.

Igra vprašanj: Postavljajte preprosta vprašanja in spodbujajte otroka, da odgovarja s celimi stavki, kar krepi govorno izražanje (npr. “Kaj vidiš na polici?”).

Igre tipa Človek ne jezi se: Uporabite obstoječo namizno igro in določite naloge za posamezna polja ali pa z otrokom narišete igro z izbranim številom polj in z barvami ločite naloge. Lahko izdelate tudi kartice z nalogami za posamezne barve ali oznake (npr. povej besedo na I, naštej tri živali, povej rimo na trava, protipomenko besede hitro uporabi v povedi, …). Primer take igre je zbirka Bogatimo besedni zaklad.

Križanke: Rešujte razne tipe križank. Naj jih sestavlja tudi otrok sam, kar je še poseben izziv. Za popestritev in usvajanje digitalnih kompetenc lahko križanke in druge besedne zavozlanke izdeluje tudi na spletu.

Besedne skrivanke: Iščite skrite besede v raznih smereh kot pri Poišči skrite besede.

Rebusi: Z otrokom rešujte rebuse primerne starosti, nato jih z njimi ustvarjajte sami. Lahko so slikovni ali, če otrok že bere, z besedami. Pokukajte v galerijo na dnu bloga.

Branje: Berite skupaj z otrokom; najmlajšim berite vi in pri tem besedilu sledite s prstom, da otrok usvoji smer branja, podobo črk, besed, povedi, … Nadaljujte z izmeničnim branjem, kjer otrok prebere le najlažje enozložne besede brez soglasniških sklopov (npr. in, so, ima, mama, muca, …), potem daljše besede, nadaljujete z izmeničnim branjem povedi, odstavkov, strani, dokler ni otrok že tako dober bralec, da on bere vam. Začnite s slikopisi, nadaljujete s slikanicami, kjer je na vsaki strani le ena ali največ tri povedi, stripi in postopoma stopnjujte do zahtevnejših besedil.  O prebranem se vedno tudi pogovorite, otroku pomagajte z vprašanji (npr. kdo nastopa, kje se dogaja, kdaj se dogaja, kako se zaključi, …).

Vse opisane igre lahko uporabljate kot pripravljene in se jih le igrate, lahko pa dejavnosti nadgradite tako, da otroka povabite tudi k ustvarjanju različic posameznih iger. Tako boste podprli razvoj lateralnega razmišljanja, načrtovalnih in organizacijskih spretnosti ter ustvarjalnosti. Ker bo igro izdelal sam, pa bo to vplivalo na dvig pozitivne samopodobe.

Besedne igre podpirajo razvoj otroka na številnih področjih:

  • bogatenje besedišča – otroci se skozi igro srečujejo z novimi besedami in tako širijo svoj izrazni nabor;
  • razumevanje slovničnih pravil – pri igranju se otroci učijo pravilne uporabe besed v stavkih in pravilne slovnične strukture;
  • kreativno mišljenje – igre spodbujajo domišljijo in ustvarjalnost pri oblikovanju besed in povedi;
  • fonološko zavedanje – zavedanje, da je govorjeni jezik sestavljen iz manjših sestavnih delov, zavedanje, da lahko vsako besedo razdelimo na zloge in glasove ter sposobnost prepoznavanja in manipulacije zvokov v besedah, kar podpira razvoj branja;
  • povečanje pozornosti in koncentracije – s sodelovanjem v igrah razvijajo pozornost, osredotočenost in sposobnost sledenja pravilom;
  • razvoj socialnih veščin – igranje besednih iger spodbuja sodelovanje, komunikacijo in izmenjavo idej z drugimi;
  • izboljšanje sposobnosti pomnjenja – otroci si morajo pri besednih igrah zapomniti besede, pravila in poteze;
  • logično razmišljanje – pri nekaterih igrah je potrebno strateško razmišljanje in povezovanje pojmov;
  • razvoj samozavesti – skozi uspešno reševanje izzivov in izražanje otrok pridobiva zaupanje v svoje jezikovne sposobnosti;
  • čustvena inteligenca – igre, ki vključujejo pripovedovanje zgodb, pomagajo otrokom prepoznati in izražati svoja čustva ter bolje razumeti čustva drugih.

Govor naj bo del našega vsakdana. Tudi ko smo utrujeni in naveličani, se pogovarjajmo o vsakodnevnih stvareh in dogodkih, izražajmo svoja čustva z besedami, … Otroke vključujmo v komunikacijo, k temu jih lahko spodbudimo z nevsiljivimi vprašanji, ki zahtevajo izražanje v zaključenih povedih z bogatim besediščem. 

In ne pozabite – igrajte se, ustvarjajte in berite z otroki.

Pri tem si lahko pomagate tudi z igrami, ki jih najdete v mojem kotičku spleta s klikom na spodnji gumb.

Comments are closed.