Enostavna igra z mrežami, ki spodbuja delovni spomin, gibanje in učenje hkrati
KAKO POTEKA?
Gre za igro, kjer je na eni strani prostora (tabla, tla, miza) mreža z vsebinami – to so lahko računi, sličice, besede ali črke. Nekaj metrov stran pa je prazna mreža. Otrok si mora zapomniti, kaj je v določenem polju prve mreže, steči do druge in tam na isto mesto zapisati rešitev. Igra je primerna tako kot individualna dejavnost, kot za akcijo v paru ali skupinah, kjer te tekmujejo med seboj – vsak si zapomni in vpiše / vriše en element, nato je na vrsti naslednji (štafetna igra). Lahko se dogovorite, da teče med tabelami za vsak element posebej, torej da lahko naredi le enega naenkrat. Pomembno pa je, da pravila natančno zastavite pred začetkom in razumevanje preverite pri igralcih.
Ta dejavnost deluje kot igra, a spodbuja mnogo več kot le utrjevanje snovi.
KAJ RAZVIJAMO?
- Delovni spomin – otrok si mora zapomniti informacijo in jo zadržati, medtem ko se premika.
- Orientacija v prostoru in na mreži – otrok si mora zapomniti, kje v mreži se kaj nahaja in to napisati ali narisati na enako mesto v drugi mreži.
- Vidno razlikovanje – otrok mora razlikovati simbole, sličice med seboj, tudi če so si zelo podobni.
- Pozornost in koncentracija – da lahko izvede celo dejavnost, mora otrok ostati osredotočen na to, kar opazuje.
- Povezovanje gibanja z miselnim delom – gibanje dokazano izboljšuje zbranost in miselno dejavnost.
- Načrtovanje in organizacija – da z aktivnostjo kar najhitreje in najučinkoviteje in seveda pravilno zaključi, je smotrno, da se otrok ne »zaleti« v dejavnost, temveč se je loti načrtovano.
- Sodelovanje in ustvarjalnost – otroci radi sami pripravijo mreže za vrstnike, poleg tega, da je dejavnost primerna tudi za delo v paru ali tekmovanje skupin.
IDEJE ZA UPORABO
Matematika:
- povezovanje količin s številom (npr. sličica 4 jabolka – številka 4)
- različni prikazi števil
- računi – vse računske operacije
- matematično besedišče
- geometrijski liki, telesa
Slovenščina:
- slika in prva / zadnja črka, prva / zadnja črka in beseda
- besede z enakim ali nasprotnim pomenom, manjšalnice
- zlogovanje
- rimanje
Okolje:
- deli telesa – slike in poimenovanje
- vremenski pojavi; slike in poimenovanje
- zastave in države
- slike živali – začetnice ali poimenovanja
Čustvena pismenost:
- obrazna mimika in čustva – poimenovanje
- različne situacije in občutki – poimenovanje
Za najmlajše:
- barve,
- razni predmeti
- oblike
- oglašanje živali (npr. mačka – mjav)
KAJ PA DOMA?
Tudi doma lahko z nekaj listi papirja, svinčnikom in domišljijo ustvarimo bogato učno izkušnjo – skozi gibanje, igro in sodelovanje.
Priprava:
- Narišite dve enaki mreži (npr. 3×3 ali 4×4) na papir ali karton.
- Eno napolnite z nalogami ali sličicami, druga ostane prazna.
- Položite ju na različna konca sobe, hodnika ali stanovanja.
- Otrok naj si zapomni podatke in jih prenese v prazno mrežo – skozi gibanje (hoja, tek, plazenje, skakanje, vožnja s poganjalcem …).
Ideje za vsebine z vsakdanjimi predmeti:
Barve in predmeti:
V prvo mrežo prilepite barvne papirčke ali narisane barve, otrok pa mora v prazno mrežo zapisati ali prilepiti predmete iz stanovanja iste barve (npr. rdeča – pokrov, modra – zobna pasta).
Uporabite zamaške, pokrovčke, kartončke, igrače.
Kuhinja:
Prilepite slike ali napišite imena kuhinjskih predmetov. Otrok naj jih poišče po stanovanju in jih prinese nazaj na pravo mesto ali jih nariše.
Ideja: “Kje je lonček? Žlica? Rumena skodelica?”
Gibalne naloge:
Vsaka celica vsebuje simbol ali besedo za gibanje (npr. “3x skoči”, “plazi se”, “obrni se”, “zapoj”). Otrok si zapomni eno ali več in jih izvede na cilju.
Odlično za razgibavanje ob učenju.
Črke in začetnice:
V prvo mrežo napišite črke. Otrok naj prinese predmete, ki se začnejo na dano črko (npr. črka L – lopatica).
Za mlajše lahko pripravite slike, za starejše pa zahtevnejše pare (npr. B – beli predmet, M – nekaj mehkega).
Slikovne zgodbe:
V mreži so slike iz zgodbe (npr. zajček, korenček, košara). Otrok si jih zapomni in jih v prazni mreži razporedi v pravilnem vrstnem redu.
Lahko jih nariše, nalepi ali postavi s figuricami.
Številke in količine:
Prva mreža vsebuje številke, otrok pa mora v prazno mrežo prilepiti ali narisati ustrezno število predmetov (npr. številka 3 – 3 žličke).
Pomaga razvijati količinsko predstavo in štetje.
Namigi za starše:
- Igrajte se skupaj – otrok naj pripravi mrežo za vas!
- Spreminjajte gibanje – enkrat naj hodi, drugič skače kot zajček ali gre po vseh štirih.
- Ne iščite popolnosti – cilj je sodelovanje in uporaba znanja v zabavnem kontekstu.
- Fotografirajte izdelke – otroci so ponosni, ko pokažejo, kaj so zmogli!
Ta domača verzija spodbuja ne le učenje in gibanje, temveč tudi ustvarjalnost, samostojnost in povezovanje v družini. Vse to brez posebnih priprav, kar s stvarmi, ki jih že imate doma.
UČENJE Z MREŽO V NARAVI – GIBANJE, RAZISKOVANJE IN UČENJE NA PROSTEM
Učna mreža ni vezana na papir ali tablo – v naravi jo lahko ustvarimo kar iz naravnih materialov! Tako povežemo otrokovo telo, čute in možgane v celostno izkušnjo, ki krepi spomin, opazovanje, orientacijo in zbranost.
Kako pripravimo mrežo v naravi?
- Mrežo narišemo s palicami, vrvico, kamenčki ali kredo na asfaltu.
- Lahko jo sestavimo na travi, na gozdni poti, v peskovniku ali na dvorišču.
- Eno mrežo zapolnimo, drugo prazno pa postavimo nekaj metrov stran.
Ideje za vsebine:
- Iskanje in razvrščanje naravnih materialov:
V mreži so slike ali napisi: “nekaj rjavega”, “3 listi”, “nekaj mehkega”, “igla bora”. Otrok si zapomni naloge in teče po naravi iskat ustrezne predmete ter jih položi v prazno mrežo.
Uči klasifikacijo, naravoslovno opazovanje, količine. - Gozdna matematika:
V mreži so matematični računi ali števila. Otrok mora najti ustrezno število naravnih predmetov (npr. 6 storžev) in jih odnesti v prazno mrežo.
Možna nadgradnja: z vejicami zapiše rezultat. - Abeceda v naravi:
Vsaka celica vsebuje črko. Otrok poišče predmete iz narave, ki se začnejo na to črko (L – list, K – kamen, S – storž).
Zabavna vaja za širjenje besednega zaklada in začetno branje. - Senzorična mreža:
V mreži so opisi (mehko, bodičasto, dišeče, suho, mokro). Otrok mora poiskati ustrezen naravni material in ga prinesti v prazno mrežo.
Razvija senzorno zaznavanje, besedišče in analizo. - Gibalno-čustvena mreža:
V mreži so enostavne naloge z elementi čustev in gibanja, npr.:
- »Skoči kot vesel zajček«,
- »Počasi hodi kot zaspan medved«,
- »Steci, kot da te nekaj razveselilo!«
Otrok si naloge zapomni in jih izvede na cilju.
Povezava gibanja, izražanja in doživljanja čustev.
Zakaj v naravi?
- Otrok se lažje umiri in zbere, ker narava zmanjšuje stres.
- Gibanje je samoumevno in neomejeno.
- Materiali so vedno na voljo – brez dodatnih stroškov.
- Krepi se opazovanje, potrpežljivost in spoštovanje do okolja.
- Otroci se učijo skozi lastno izkušnjo – kar je najučinkovitejša oblika učenja.
Nasvet za starše in učitelje
- Prinesite kredo, vrvico ali obročke za označevanje mrež.
- Otroku pustite, da sam sestavi mrežo – od načrtovanja do izvedbe.
- Naj si zamisli naloge za vas.
ZAKAJ OTROCI TO IGRO OBOŽUJEJO?
Ker je gibanje del naloge. Ker sami vidijo napredek. Ker lahko sodelujejo, tekmujejo, si pomagajo. In predvsem, ker se zabavajo.
Učenje skozi gibanje in igro ni nadomestek poučevanja – je njegov zaveznik. Preprosta orodja, kot je mrežna igra, omogočajo poglobljeno učenje brez pritiska, z veliko veselja. In to je znanje, ki ostane.
Add a Comment